Võrgupõhine õpe: teooria ja praktika

Võrgupõhine õpe muutub üha aktuaalsemaks kaasaegses haridusruumis, eriti kiirete tehnoloogiliste muutuste ja globaalsete väljakutsete, nagu COVID-19 pandeemia, kontekstis. Selles artiklis vaatleme võrgupõhise õppe põhiaspekte ja jagan isiklikku kogemust selle korraldamisel.

Võrgupõhise õppe põhiaspektid

  1. Üleminek erakorraliselt kaugõppelt võrgupõhisele õppele COVID-19 pandeemia kontekstis. Paljud õppeasutused pidid pandeemia tingimustes kasutusele võtma digitehnoloogiad haridusprotsessi jätkamiseks. Siiski on oluline eristada erakorralist kaugõpet võrgupõhisest, mis on teadlikum ja süstemaatilisem haridusvorm.
  2. Keele ja terminoloogia tähtsus. Keele ja terminoloogia valik on oluline hariduspraktikate muutuste kirjeldamisel ja selgitamisel. Termin “võrgupõhine õpe” rõhutab haridusprotsessi osalejate vaheliste seoste ja koostoime tähtsust.
  3. Kriitiline vaade veebipõhisele haridusele. Mõned veebipõhise hariduse argumendid võivad olla põhjendamatud või omada varjatud motiive, nagu kulude vähendamine või haridusprotsessi osade üleandmine kommertsteenuse pakkujatele.
  4. Õpetaja roll võrgupõhises õppes. Võrgupõhises õppes võib õpetaja muutuda rohkem mentoriks või juhendajaks, aidates õpilastel materjaliga orienteeruda ja arendada kriitilist mõtlemist.

Isiklik kogemus võrgupõhise õppe korraldamisel

Minu kogemus kaug- ja võrgupõhise hariduse korraldajana langeb kokku artikli autorite arvamusega, et teksti sõnastus mängib mõlemas haridusvormis olulist rolli. Erakorralise veebiõppe korraldamine oli suur katsumus nii minu kui ka minu kolleegide õpetajate jaoks. Täna teeb kool, kus ma töötan, väikeseid samme gümnaasiumiastmel võrgupõhise õppe suunas. Gümnaasiumiastmel näen õpetajat rohkem mentorina. Minu isikliku kogemuse põhjal võib võrgupõhine õpe anda vanemate klasside õpilastele rohkem iseseisvust, kuid põhi- ja algkoolis on selle vormi rakendamine keerulisem õpilaste iseseisvuse puudumise tõttu.

Järeldus

Võrgupõhine õpe pakub võimalusi paindlikumaks, koostööpõhiseks ja aktiivsemaks hariduseks. Kuid selle edukaks rakendamiseks on vajalik sügav mõistmine haridusprotsessi eripärast, õpetaja rollist ja õpilaste vajadustest.

Viited:

Networked Learning Editorial Collective. (2021). Networked Learning: Inviting Redefinition. Postdigital Science and Education, 3(2), 312–325. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00167-8