Personaalsed ja avatud õpikeskkonnad

Tänapäeva maailmas muutub tehnoloogilise progressi ja globaliseerumise tõttu palju kiiremini kui kunagi varem, mistõttu suureneb vajadus pideva õppimise järele. Inimesed seisavad silmitsi vajadusega kohaneda uute tingimustega, omandada uusi oskusi ja teadmisi. Selles kontekstis muutub isikliku õpikeskkonna (PLE) kontseptsioon eriti aktuaalseks.

Isiklik õpikeskkond (PLE) on individuaalselt loodud ja juhitud õppimisruum. See hõlmab erinevaid tööriistu, ressursse, tehnoloogiaid ja meetodeid, mida õppija valib oma haridusalaste eesmärkide saavutamiseks. PLE võib hõlmata nii formaalseid õppeelemente (näiteks ülikoolikursused) kui ka mitteametlikke, näiteks sotsiaalmeediat, blogisid, WordPressi-sarnaseid foorumeid.

Kiiresti muutuvas maailmas ei pruugi traditsioonilised õppevormid alati pakkuda ajakohaseid ja õigeaegseid teadmisi. PLE võimaldab õppijatel olla paindlikud, reageerida muutustele, valida kõige sobivamad ja aktuaalsed allikad ja õppemeetodid. See aitab kaasa ka iseseisvuse, algatusvõime ja vastutuse arendamisele oma teadmiste kvaliteedi ja taseme eest.

Artiklis on toodud järgmised PLE kasutamise näited:

Sotsiaalvõrgustike kasutamine keeleõppes: Keeleõpetaja võib integreerida PLE kursusesse, võimaldades õpilastel suhelda keelekandjatega sotsiaalvõrgustike kaudu. Õpilased saavad pidada dialooge keelekandjatega, esitada küsimusi ja vahetada teavet, mis aitab neil parandada oma keeleoskust.

Õpetaja võib integreerida PLE kursusesse, et aidata õpilastel integreerida kursustegevusi oma haridusse, nii et õpilased saavad kasutada oma tööriistu ja ressursse sisu loomiseks, korraldamiseks ja jagamiseks, mis on seotud kursusega, aidates kaasa nende enesekorralduse oskuste arendamisele. Näiteks võivad nad kasutada blogisid, vikisid või veebifoorumeid teabe vahetamiseks ja kursusega seotud teemade arutamiseks.

Konverentsi osaleja võib kasutada PLE-d konverentsil saadud teabe kogumiseks ja kokkuvõtmiseks. Nad saavad kasutada sotsiaalvõrgustikke, et jagada linke ja kommentaare loetu kohta, samuti dokumenteerida oma mõtteid ja peegeldusi. See aitab osalejatel paremini omandada teavet ja säilitada seda edasiseks kasutamiseks. Näiteks võivad nad kasutada Twitterit teabe vahetamiseks ja konverentsil loetu märkmete tegemiseks.

Need näited näitavad, kuidas PLE-d saab kasutada formaalse, mitteametliku ja iseseisva õppe integreerimiseks, samuti eneseregulatsiooni ja iseseisvuse oskuste arendamiseks.

Üks oluline PLE kasutamise aspekt on teadlikkus digitaalsest jalajäljest, mille õpilased jätab internetti. Selleks on vaja arendada digitaalseid pädevusi, nagu oskus töötada teabega, kriitiline mõtlemine, turvaline käitumine internetis.

Artikli autorid rõhutavad ka kriitilise suhtumise olulisust hariduslike toodetesse, mis töötlevad õpilaste isikuandmeid.

PLE on võimas tööriist pideva õppe oskuste arendamiseks. See võimaldab õppijatel olla paindlikud, kohaneda muutustega, valida kõige aktuaalsemad ressursid. Tänapäeva kiiresti muutuvas maailmas muutub see õppimise ja kutsetegevuse edukuse võtmeks.

Viited:

Dabbagh, N., & Castaneda, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Educational Technology Research and Development, 68(6), 3041–3055. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z

Minu personaalne õpikeskkond: